Materská škola v Uníne

Unín Materská škola

MŠ Unín

Pre rodičov - október 2013

Kedy a ako začať čítať deťom?


Akú knihu vybrať pre dieťa, aby ho bavila, rozvíjala a učila? Nie je to také zložité. Najdôležitejšie je začať dieťaťu čítať čo najskôr.
Bez zveličenia možno povedať, že nikdy nie je dosť skoro na to, aby sme začali deťom čítať. Na čítanie pre najmenších sú vhodné riekanky, básničky a rýmovačky, ktoré sú melodické, rytmické a kladú dôraz na opakovanie. Monotónny rytmus pomáha rozvíjať zmysel pre jazyk a navyše pekne uspáva.
Mamičkin hlas
Dieťa v najranejšom veku chce počuť predovšetkým mamičkin hlas. Snažte sa, aby intonácia a farba hlasu vyžarovali teplo, aby vyvolávali príjemné pocity. Zapojte všetky zmysly dieťatka. Ukazujte prstom na obrázky v knihe a pomenujte ich. Keď už dieťa začína hovoriť, veďte ho k tomu, aby samo ukázalo a povedalo, čo je na obrázku.
Obrázky
Obrázky pomáhajú rozširovať slovnú zásobu i fantáziu, učia dieťa chápať symbolicky stvárnené predmety. Postupne pochopí, že lopta, ktorú drží v ruke, a lopta, ktorá je na obrázku, je tá istá vec. Keď si malý špunt na obrázku všimne zajačika pod stromom, vymýšľa, čo tam robí, odkiaľ a kam ide.
Deti chcú počuť hlavne o sebe
Deti každého veku milujú domácky vyrobené knižky a príbehy "na mieru" o nich samých, mamičke, oteckovi, dedkovi a babičke. Príbeh musí byť jednoduchý a reálny, aby si ho mohlo dieťa predstaviť. Pred spaním tiež niektoré deti baví počúvať, ako išli všetci spať. Rozprávanie ich baví, pretože sa vzťahuje na konkrétnu situáciu, v ktorej sa momentálne nachádzajú.
Akou knihou začať?
Dôležitejšie než samotný obsah knihy je subjektívny pocit malého čitateľa. Ak sa teda nenájde ku knižke cesta, vzťah, psychická pripravenosť dieťaťa, potom ani preverený titul nemá šancu. Menšie deti sa často upnú na svoju obľúbenú rozprávku a tú chcú počuť až do omrzenia. Deti majú rady stereotyp. Nemusia sa usilovať o pochopenie deja a lepšie si vychutnajú iné aspekty rozprávania, melodiku a rytmus hovoreného slova, zamerajú sa na detaily.
Akú knihu vybrať?
Knihy formujú myslenie, otvárajú dieťaťu obrovský svet fantázie. Najprv sú to jednoduché knihy, z ktorých sa učí základným veciam - poznáva tvary, farby. Neskôr má svojich obľúbených hrdinov. Svet sa však mení. Detská literatúra v mnohých európskych krajinách odzrkadľuje súčasný svet a problémy i radosti detí tohto sveta, je vtipná, objavná, živá. Detská kniha naozaj učí deti myslieť, vnímať, zažívať, chápať základné problémy, vzťahy... a je veľmi dôležitá. Dobrá kniha baví deti opakovane a učí ich pozorovať.
Vyberáme podľa veku
Začíname obrázkami, leporelami, riekankami, môžeme čítať krátke poviedky a rozprávky, rozprávame vymyslené príbehy "šité na mieru". Tie sú v istej fáze pre niektoré deti stráviteľnejšie než čítaná rozprávka.
Deti poznávajú všetkými zmyslami, všetko rady ocumľávajú a obchytávajú, preto pre najmenších voľte knihy z odolných materiálov. Neposedné ručičky zabavia aj interaktívne knižky - hračky, ktoré majú namiesto klasických ilustrácií vyberateľné puzzle. Nechajte svoje ratolesti, nech si obracajú stránky, dlho prezerajú obrázky, ale zároveň ich veďte k úcte ku knihám. Do knižky sa nečmára, nevytrhávajú sa listy.
Predškoláci ocenia klasické rozprávky, pre starších predškolákov sú vhodné rozprávky čítané na pokračovanie. Pred ďalším čítaním zrekapitulujeme doterajší dej, aby sa dieťa zorientovalo. Rozprávky vyberáme podľa záujmu dieťaťa - o mačičkách, o autách...