Pre rodičov - september 2018
            
						Školská spôsobilosť.
Vstup do školy je pre dieťa významným vývinovým medzníkom. Škola kladie na dieťa zvýšené nároky -  musí sa podriaďovať školskému poriadku a vykonávať činnosti, ktoré podliehajú spoločenskej kontrole, mení sa doterajší režim dňa (skoré vstávanie, plnenie školských povinností). Významné zmeny nastávajú aj v socializácii žiaka - dieťa sa musí začleniť do nového kolektívu, naučiť sa rešpektovať jeho mienku.  V tomto období postupne nastávajú aj zmeny v osobnosti, v rozvoji poznávacích procesov, citov a vôle. Dieťa vstupom do školy získava novú rolu. Jej nadobudnutie je automatické, časovo určené a spoločensky ritualizované.
Školská spôsobilosť je definovaná ako súhrn psychických, fyzických a sociálnych schopností, ktorý dieťaťu umožňuje stať sa žiakom a je predpokladom absolvovania výchovno-vzdelávacieho programu základnej školy.
U nás vstupujú deti do školy po dovŕšení 6. roku života, teda keď dieťa dosiahlo 6 rokov k 1. septembru. Toto kritérium je dôležité, nie vždy je však spoľahlivé - niektoré deti dosahujú školskú zrelosť pred šiestym rokom, iné nie sú na školu pripravené ani po dosiahnutí tohto veku.
Dieťa zrelé na vstup do školy:
- správne vyslovuje jednotlivé hlásky,
 
- dokáže rozpoznať prvú a poslednú hlásku v slove,
 
- spontánne rozpráva o všetkom, čo sa okolo neho deje,
 
- používa gramaticky správne vety,
 
- vie naspamäť detské básničky a pesničky,
 
- vie zopakovať obsah krátkej rozprávky,
 
- dokončí stanovenú úlohu a nenechá sa vyrušiť inými zrakovými alebo sluchovými podnetmi,
 
- vydrží pri hre alebo inej činnosti 15 - 20 minút,
 
- je schopné vysvetliť základné jednoduché zákonitosti, vzťah príčiny a následku,
 
- orientuje sa v priestore - vie, kde je hore, dole, vpredu, vzadu, vpravo, vľavo,
 
- rozlišuje pojmy malý, veľký, hrubý, tenký, krátky, dlhý,
 
- orientuje sa v čase - včera, dnes, zajtra,
 
- vie odhadnúť množstvo - veľa, málo, rovnako,
 
- správne drží ceruzku a nevyvíja na ňu príliš silný tlak
 
- kreslí pevné a neroztrasené línie, dokáže obkresliť jednoduché figúry,
 
- nakreslí postavu so všetkými základnými znakmi,
 
- vystrihne jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary,
 
- pozná základné farby - červená, oranžová, žltá, zelená, modrá .,
 
- zvyká si na nové prostredie a osoby bez väčších problémov,
 
- má potrebu stretávať sa s inými deťmi, nebojí sa,
 
- nie je agresívne a spory dokáže riešiť väčšinou bez hádky a bitky,
 
- ovláda základy slušného správania - vie pozdraviť, odzdraviť .,
 
- je schopné samostatne sa obliecť, obuť, pozapínať si gombíky a zaviazať šnúrky na topánke,
 
- má vypestované základné hygienické návyky
 
Dieťa nezrelé na vstup do školy:
- nedovŕšilo vek 6 rokov,
 
- má chudobný slovník, nevie pomenovať známe veci na obrázku,
 
- robí chyby vo výslovnosti, nerado odpovedá na otázky,
 
- nedokáže dokončiť stanovenú úlohu, odbieha od práce, je hravé,
 
- nepochopí inštrukciu k úlohe, ktorej riešenie vyžaduje logické myslenie,
 
- má problémy naučiť sa básničky, pesničky, zložitejšiu pamäťovú úlohu nepochopí,
 
- neorientuje sa v priestore - nevie, kde je hore, dole, vpredu, vzadu, vpravo, vľavo,
 
- neorientuje sa v čase - včera, dnes, zajtra,
 
- nerozlišuje pojmy malý, veľký, hrubý, tenký, krátky, dlhý,
 
- nevie odhadnúť množstvo - veľa, málo, rovnako,
 
- odmieta kresliť, kresba je jednoduchá, roztrasená, s nápadnými nesúmernosťami, prílišným tlakom ceruzy na papier,
 
- je nesmelé pri kontakte s inými deťmi alebo dospelými osobami,
 
- odmieta rozprávať, je plačlivé,
 
- v novom prostredí je mimoriadne bojazlivé,
 
- nerešpektuje požiadavky iných, robí iba to, čo samo chce, rozpráva bez dovolenia, koná impulzívne a je citovo labilné