Pre rodičov - február 2024
Signály naznačujúce v predškolskom veku problémy s učením
Veľa rodičov si myslí, že ak aj dieťa má pred nástupom do školy isté limity, po "zabehnutí sa" do školskémo režimu všetko doženie a nebude mať žiadne problémy. No nemusí to tak byť vždy.
V predškolskom období by mohlo byť prvým signálom napr.
- ak dieťa nerozlišuje obrázky, nevníma detaily,
- má ťažkosti v orientácii v priestore, kedy sa neorientuje, čo je nad, pod, vedľa, pri.
Ďalšou takou oblasťou je oblasť komunikácie. Tu si môžu všimnúť napr.
- pomalšie tempo vybavovania si pojmov, mien, názvov. Nejde tu však o neznalosť, ale skrátka "mozog" im nedodá pohotovo odpovedajúci výraz.
- Taktiež môže nepresne rozlišovať slová v hovorenej reči, čo sa vedie k nepresnostiam pri konverzácii, prípadne nevie udržať myšlienku.
- Iným signálom, ktorý môže poukazovať na ťažkosti s pozornosťou je, či sa dieťa dokáže primerane sústrediť a koncentrovať na činnosť. V takomto prípade sledujeme, či ho pri činnosti vyrušia malé podnety ako je šepot, zazvonenie telefónu.
- Prípadne si môžu u svojho dieťaťa všimnúť opakovaný nepokoj, vrtenie sa na stoličke, kopanie nožičkou pod stolom, prípadne neustále pohupovanie nožičkami.
- Rodič si môže všimnúť, že jeho dieťa má problémy so zapamätávaním. Nevie si pohotovo vybaviť, kde si odložilo veci, hračku, kam ide a pod.
- Ďalej to môžu byť aj ťažkosti v koordinácii pohybov, čo sa prejavuje narážaním do ľudí, stojacích predmetov, prípadne opakovane zhadzujú predmety.
- Rodičia môžu pozorovať, že deti sú pohybovo ťažkopádne, majú problém so zapínaním gombíkov, pri ovládaní malých tlačidiel, pri navliekaní malých predmetov ako sú korálky, gombíky.